Valrörelsen 2006

En äldre text (sept 06)

Det är lätt att säga om en valrörelse att det egentligen inte är så stor skillnad på partiernas politik, att det mest handlar om retorisk fäktning och vem som fäktas bäst.

Från en radikal utgångspunkt är det likaledes lätt att konstatera att den befintliga (synliga) politiken inte innefattar någon strid kring radikala alternativ som berör den ekonomiska makten i samhället, vad som fortsättningsvis kommer att kallas Politiken. Kort sagt, Politiken lyser med sin frånvaro.

Nu är det just det den inte gör, lyser alltså, medan ideologikritiken kan belysa det förhållandet. För kritiken är politiken det imaginära förhållandet till rådande maktförhållanden, innefattande Politikens frånvaro. Detta i Althussers mening av ideologiska apparaters handgripliga reglering av sättet att leva förhållandet till de reella existensbetingelserna. Politiken (litet p) fyller med sin materialitet upp horisonten och befäster den kapitalistiska hegemonin som ett rum utan utsida. Den framstår som Demokratin rätt och slätt, den enda möjliga demokratin, och detta förstärks bara av dess brister, då dessa betraktas utifrån en cynisk samhällsuppfattning. Alla vet att den verkliga makten ligger någon annanstans, att det mesta är ett spel, men denna vetskap har ingenstans att ta vägen.

Politikens (litet p) ideologiska apparat dikterar, t ex genom pr-byråers försorg, politikernas beteenden, deras utspel och finter och framför allt vad de kan säga och fortfarande framstå som trovärdiga. Den som inte följer dessa protokoll blir inte heller vald, vilket effektivt reproducerar apparaten.

Apparaten reglerar också medborgarnas politiska beteenden genom att tilldela dem specifika uppgifter. Det är i dessa praktiker – att följa debatterna, läsa partiprogrammen och slutligen gå till valbåset – som de interpelleras som politikens subjekt: ”Du som i vårt demokratiska system har friheten att välja, du som med ditt val formar samhället.” Här utövas naturligtvis viss demokrati, och kritiken ifrågasätter inte parlamentarismen. Men den måste blottlägga att praktikerna vi refererar till även utgör ett imaginärt förhållande till den makt som just härigenom osynliggörs.

Det är vidare praktikernas massiva närvaro och det absurdas helt allvarliga framförande som stärker denna interpellation. Till det absurda hör exempelvis dessa debatter som helt uppenbart inte är några debatter utan fäktande (vilket inte hindrar kommentatorer att efter en ”valduell” allvarligt analysera densamma), att låtsas tala om samhällsutvecklingen som något demokratiskt styrt när det är fråga om förhållanden som inte får omnämnas, att m a o form och innehåll inte alls överensstämmer. Individen drabbas på en omedveten nivå av ett Kafka-artat spel mellan Lagens skenbara rationalitet och en fundamental obegriplighet, varifrån hon tvingas fly till Lagen, myterna om demokratins fullständighet (Zizek).

Valrörelsen skall därför inte avfärdas som ett spektakel; vad gäller dess ideologiska sida är det snarare fråga om en teater, där alla fått roller att spela. För väljarnas del integreras i utövandet av rollen tro, misstro och cynism, men underordnat tron sådan den är inbyggd i de påbjudna beteendena.

Vad som framstår som en arena för kamp mellan ”ideologier” (politiska riktningar) är apparaten för ideologin om ”det pluralistiska samhället som är format utifrån människornas fria val”. Från denna symboliska position är det omöjligt att se de förhållanden som format den, ideologins utsida, hegemonin. Och därmed är nästa utsida, hegemonins utsida, Politiken, inte bara osynlig utan icke-existerande.

Samtidigt är som vanligt ideologikritiken med sin existens en spricka i det den beskriver.

Annonser
Det här inlägget postades i Kritik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s